Fără categorie

Românul vara investeşte şi iarna economiseşte!

Cine are bunici să-i preţuiască, cine n-are să-şi cumpere!

Maşina rula cu viteză constantă, iar peisajele se înlănţuiau ca într-un film mut al naturii ce înflorea sub vraja soarelui cotropitor.

Aşteptasem luna august cu atâta ardoare. Sosise vremea evadării din jungla urbană şi a întoarcerii la copilărie. Pentru două săptămâni aveam să uit de forfota oraşului, de aglomeraţie, de alarma ceasului şi de drumul ce-l străbăteam zilnic până la serviciu şi înapoi. Aveam să redescopăr uliţa cu pământ bătătorit şi gropi adânci, pe unde-şi croiau drum căruţaşii, pe unde se alergau copiii desculţi, întinzând zmeie spre înaltul cerului.

Imagini pentru copii cu zmeie

Dar, mai presus de toate, aveam să revăd chipul bunicii, căsuţa veche cu prisma doldora de flori, curtea îngrădită cu lemne uscate şi sârmă ghimpată. Şi bineînţeles, aveam să-l zmotocesc niţel pe bătrânul motan Ivan, ce se ascundea mereu sub fota bunicii, miaunând râzgâiat şi aşteptându-şi cu nerăbdare bucăţica de pâine muiată în lapte.

Imagini pentru casa taraneasca desen

Revederea a fost aşa cum m-am aşteptat, dulce şi emoţionantă. Ne-am ascuns de soare sub zarzărul ce tocmai rodise, ca-n anii trecuţi când aşteptam cu sufletul la gură să se rumenească cozonacii în cuptorul de lut, poziţionat chiar în dreapta lui. Aveam poveşti de spus, timp de recuperat şi amintiri de depănat. Bunica e genul de persoană care nu se poate ascunde, totul o trădează, de la mâinile pe care şi le frământă  instinctiv până la ochii în care i se oglindeşte tot sufletul. De data aceasta îi citeam în privire un sentiment de nelinişte.

– Bunico, ce te apasă pe suflet? Ce ai păţit? Eşti bolnavă?

-Of, copilo, cum le simţi tu pe toate! Sunt bine! Serios, cu sănătatea stau bine, dar mi se face sufletul cât o gămălie când mă gândesc la iarna ce va să vină. Pensia s-a micşorat, cheltuielile sunt multe, bătrâneţea e grea. Dar nu te-ngrijora, mă voi descurca. Au fost poveri mai grele ce le-am purtat pe umeri, nu voi renunţa acum.

M-a înduioşat. Mi-ar fi plăcut c-o mângâiere să-i şterg toate grijile ce-i cutremurau sufletul. Mi-era imposibil, însă. Sau cel puţin aşa credeam atunci, căci a doua zi aveam să mă trezesc dornică să fac schimbări.

Ce face românul vara?

 Românul îşi face vara sanie şi iarna car. Sau mai bine,

Românul vara investeşte şi iarna economiseşte!

Noaptea îmi fusese sfetnic bun şi-mi furnizase cele mai bune idei. Aveam un plan bine pus la punct şi cu siguranţă finalizat cu o reuşită.

Imagini pentru metode de economisire a energiei electrice

Înainte de toate am apelat la ajutorul experţilor de la Enermed Impex SRL pentru elaborarea unui certificat energetic care să ilustreze performanţa energetică a casei, încadrând-o în clasa corespunzătoare:

  • clasa energetica A: imobilele cu cel mai scazut consum de energie, 125 kWh/m²/anauditor-energetic-participare-superblog
  • clasa energetica G: cladirile cu un consum ridicat de energie,  820 kWh/m²/an

Bineînţeles că mi-am dorit şi realizarea unui audit energetic prin care să fie determinate caracteristicile termice şi energetice împreună cu soluţiile de reabilitare termo-energetică a casei.

Abia acum puteam trece la treabă, transformând căsuţa veche, însă păstrânu-i viu sufletul de casă ţărănească în care am făcut primii paşi, în care am ascultat cele mai frumoase poveşti la gura sobei sau am mâncat cele mai gustoase bucate preparate de bunica.

         

              Păstrează căldura-n casă,

               N-arunca banii pe fereastră!

Ţinând cont că 35% din căldura unei camere se pierde prin pereţii exteriori, 25% prin acoperiş, 10% prin ferestre, 15% prin pardoseală şi uşi, am demarat proiectul de izolare termică a casei. Acesta presupunea termoizolarea exterioară a locuinţei cu polistiren expandat  de 10 cm, menit să elimine şi punţile termice. Pentru izolarea podului am folosit un termosistem cu vată minerală şi mortare silicatice, având şi rolul de a elimina condensul. Ferestrele au fost înlocuite cu unele din PVC, eficiente din punct de vedere energetic.Mai mult, am înlocuit boilerul pentru apă caldă cu panouri solare.

Deşi am optat pentru montarea unei instalaţii cu centrală termică, nu am renunţat la sobele din teracotă. Nimic nu se compară cu dovleacul parfumat, copt în sobă în serile de toamnă târzie.

Pământul îţi mulţumeşte

Tu ai grijă de energie şi economiseşte!

bec

Am înlocuit toate becurile incandescente cu becuri cu LED datorită consumului redus de energie (de 10-15 ori mai mic ), a eficienţei şi rezistenţei crescute.  Vechiul frigider l-am donat şi l-am înlocuit cu un altul din gama celor cu eficienţă energetică A++.

După două săptămâni în care muncisem cu spor, am tras linie şi am spus:”Da! Am reuşit!” Nu fusese vacanţa pe care mi-o imaginasem, cu zile toride lenevind la soare şi nici cu nopţi dedicate poveştilor. Fusese însă, cea mai fructuoasă. Mi-am dat seama că Baudelaire avea dreptate: “ Un şir neîntrerupt de mici acte de voinţă dau un rezultat mare.”

În tot acest timp bunica privise procesul schimbării cu mare nedumerire, destăinuindu-se în ziua plecării:

-Copilă dragă, nu trebuia să faci toate aceste schimbări, eu n-o să trăiesc o veşnicie! Şi când n-am să mai fiu, totul îţi va rămâne ţie. Vei vinde casa şi-ţi vei face o viaţă mai bună acolo la tine, la oraş.

-Cum să vând casa, bunico? În ea îmi stau ascunse toate amintirile. Iernile sunt mai calzi aici, în sânul familiei, iar în verile arzătoare locurile astea îmi sunt sursă de energie şi pozitivitate.  Căsuţa asta e moştenirea mea de suflet, cu suflet.

casa

Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2016, pentru proba sponsorizata de Enermed Impex SRL logo_Avizez

surse foto: Ecology. md sau precizate in fotografie

5 gânduri despre „Românul vara investeşte şi iarna economiseşte!

Lasă un răspuns

