Superblog

Cana cu voie buna :)

Hai-hui la ceas de seară pe internet. Hoinăresc online, că doar asta-i noua modă. Şi din site în site, hop dau peste Magazinul de Cani. Ooo..un rai al cănilor. Pe un norişor Căni originale, pe un altul Căni handmade şi bineînţeles, Căni personalizate. Şi ca să fie tacâmul complet, găsesc şi ceaiuri parfumate, cafea aromată, ce să mai încolo şi încoace,  numai bun raiul ăsta să poposeşti la el. Si curioasă din fire arunc o privire peste zecile de cănuţe ce-şi prezentau mândre hăinuţele, fie pictate, fie croşetate însă toate frumoase şi drăgălaşe de-ţi venea să le iei acasă şi să le pui în vitrină ca bibelouri.

 

Şi răsfoind eu pagină cu pagină, o cană îmi atrage instantaneu atenţia :Pisica Neagra.

Imediat îmi vin în minte fel de fel de superstiţii leagate de această felină, dar mai ales o amintire amuzantă bate la uşa rememorării. Era într-o dimineaţă de iarnă. Gerul ne pusese gând rău şi îngheţase totul în jurul său, că na, trebuie să-şi intre şi dumnealui în drepturi. Cu o ceşcuţă de cafea în mână, încerc să mă dezmeticesc  şi privesc pe fereastra aburindă cum fulgii de nea dansează buclucaşi în văzduhul rece. Nenea Costică, vecinul nostru, iese iute din curte, bombăne şi gesticulează spre o pisică neagră ce îi taie calea, pesemne că-i superstiţios. Şi cu chiu cu vai, se apucă dumnealui să deszăpesească maşina. Toată noaptea ninsese, iar stratul de zăpadă se aşezase cuminţel peste tot. Mai o-njurătură, mai o grimasă, cert e că după vreo juma` de oră termină şi nenea Costică treaba. Se pipăie pe la buzunare, căutându-şi cheile – nici urmă de ele. Voios din cale afară, dă fuga în casă să le aducă. Apasă butonul pentru deschidere automată a maşinii şi când colo ce să vezi… maşina sa era lângă cea pe care tocmai o deszăpezise. Dumnealui şi un alt vecin, nea Ion, şi-au luat maşini identice, acceaşi marcă, aceeaşi culoare, că sunt domne` şi vecini şi prieteni şi nu care cumva să poftească unul la maşina celuilalt.

„Na belea, maşina identică ţi-a trebuit nene Costică!?”

Faţa lui a fost de milioane,îi picase mai rău decât ăstora când văd  subiectele la bac. Şi colac peste pupăză,  s-a întors şi pisica cea neagră, mieunând de zor pe lângă dumnealui. Nervos peste măsură, punând întreaga situaţie pe umerii bietei pisici, mi-a oferit vecinul meu o scenă ruptă din desenele animate, un Tom-Costică, fugărind după maşină, o Jerry-Pisică.

Am vărsat şi cafeaua pe mine, lacrimile îmi curgeau râuri, râuri…nu mă mai opream din râs. Aşa de dimineaţă, mi-am luat eu porţia de voie bună pentru o săptămână întreagă. Şi după ce m-am calmat, cu greu ce-i drept, că îmi apărea mereu în minte imaginea cu nea Costică alergând pisica şi pufneam în râs, am dat un search pe Google să văd domne` dacă chiar trebuie să mă feresc de pisici negre sau păţania vecinului se datorează doar neatenţiei. Şi am aflat o grămadă de chestii interesante.

  • De exemplu, de prin Evul Mediu pisicile, în special cele negre erau asociate cu femei considerate ca fiind vrăjitoare care umblă noaptea deghizate în aceste feline pentru a urmări comportamentul oamenilor.
  • Marinarii credeau însa că aceste pisici sunt aducătoare de noroc şi atât timp cât ele erau fericite, vremea se menţinea liniştită şi frumoasă când ieşeau în larg.
  • În Franţa, se sacrificau lună de lună mii de pisici, fiind considerate partenerele magicienilor. Acestă practică a fost interzisă de Regele Louis XIII în anul 1630.
  • În Italia, lucrurile stau puţin diferit. Strănutul unei pisici aduce noroc, în timp ce o pisică neagră aşezată pe patul unui bolnav prevesteşte moartea acestuia.
  • Credinţele chinezilor se bat cap în cap cu cele letone. Pe de o parte pisicile vestesc foametea şi sărăcia, în timp ce la polul opus, pentru fermierii letoni ele reprezintă spiritul Zeului recoltelor.
  • În Irlanda, pisica neagră aduce 17 ani de ghinion, mai ceva ca o oglindă spartă, în timp ce pentru americani e semn bun dacă văd o pisică albă şi semn rău dacă o văd la apusul soarelui.
  • În ceea ce priveşte superstiţiile româneşti acestea sunt diverse, pisicile negre fiind aducătoare atât de ghinion, cât şi de noroc. Dacă o pisică neagră strănută la nunta ta, te întâmpină la uşă, merge în aceeaşi direcţie cu tine, ţine-te bine că o să ai noroc cu carul. Dar dacă în schimb, îţi taie calea, îţi iese dimineaţa în cale, o alungi de pe proprietatea ta, atunci, pregăteşte-te, se anunţă vremuri cu ghinion.

Şi rememorând aceste frânturi de amintiri, mă trezesc iar în faţa laptopului, întrebându-mă oare ce poveste, ce superstitii ascunde cana Pisica Neagră. Dacă o să aflu vreodată, nu ştiu, însă ceea ce ştiu este că o să-mi comand cana asta să-mi amintească mereu de păţania lu` nea Costică. Va fi cana mea cu amintiri,  Cana cu porţia nelimitată de râs şi voie bună.

PS1: Aceasta poveste a fost scrisa pentru Superblog 2015.

PS2: Informatiile despre pisicute si superstitii au fost culese (nu copy-paste) de pe site-ul http://casa.acasa.ro/

5 gânduri despre „Cana cu voie buna :)

Lasă un răspuns

